Wat is Sensorische informatieverwerking?
Sensorische informatieverwerking ofwel SI verwijst naar de manier waarop wij informatie verwerken die via onze zintuigen binnenkomen. Om een activiteit te laten slagen is het nodig over een goede sensorische informatieverwerking te beschikken. Soms verloopt de sensorische informatieverwerking niet voldoende. Dit uit zich bijvoorbeeld in gedragsproblemen, leerproblemen, motorische onrust of andere problemen. Tijdens het logopedisch onderzoek wordt bekeken naar de wijze en mate van de prikkelverwerking op de logopedische problemen. Om tot een goed resultaat te komen worden logopedische oefeningen gecombineerd met sensorische informatieverwerking. Vaak is een samenwerking met kinderergotherapeut of kinderfysiotherapeut nodig om problemen in de prikkelverwerking te optimaliseren. Daarom werkt de praktijk nauw samen met praktijk voor kindertherapie Geleen (www.pvkg.nl).
Welke signalen komen voor bij de logopedie? o Mijn kind zit onderuitgezakt en spreekt onduidelijk;
o Mijn kind kan zich moeilijk concentreren in de klas;
o Mijn kind eet slordig, morst veel en stopt veel dingen in zijn of haar mond;
o Mijn kind heeft een hoog spreektempo en spreekt mompelend en/ of binnensmonds;
o Mijn kind heeft moeite met lange zinnen.